loading...
انفورماتیک پزشکی
کمالی بازدید : 407 1394/04/22 نظرات (0)

 

 

عنوان: بررسی دمای بسته های خون در فرآیند نگهداری و جابجایی آنها در بیمارستان

 

 

چكيده

 

مقدمه:امروزه فرآیند انتقال خون، به عنوان یک بخش مهم از روند درمان محسوب می­شود و تزریق خون یکی از بخش­های ضروری مراقبت بهداشتی مدرن است که با وجود فواید بالینی فراوان، ممکن است توأم با عوارض نیز باشد.ذخیره سازی و حمل و نقل گلبول­های قرمز خون (RBC: Red Blood Cell)، خارج از محدوده دمایی تعریف شده باعث همولیز و تغییرات زیست شیمیایی خون می­شود و تزریق چنین فراورده ای با توجه به علائم شدیدی که به دنبال دارد می­تواند کشنده باشد. بر اساس بسیاری از گایدلاین­ها، دمای بسته­های RBC در هنگام ذخیره سازی باید بین 1 تا 6 و در هنگام حمل و نقل باید بین1 تا 10باشد. هدف از این پژوهش ساخت دستگاه پایش مداوم دما به منظور ثبت دمای بسته­های RBC  و ارزیابی میزان تغییرات دمای بسته­های RBC درخواست شده از بانک خون بیمارستان امام رضا(ع) مشهد توسط دپارتمان جراحی قلب باز این بیمارستان می باشد.

 

 

 

روش كار:این مطالعه به روش بررسی مقطعی، در طول یک ماه انجام شد. با روش نمونهگیری آسان 100 بسته انتخاب و بهمنظور بررسی تغییرات دما به دستگاه پایش مداوم دما مجهز شدند. دستگاه پایش مداوم دما قادر است دمای بسته­ی خون را در فواصل زمانی 2دقیقه ای ثبت کرده و درحافظه تعبیه شده ذخیره کند. این دستگاه پس از اتصال به دستگاه دیگری که مجهز به صفحه نمایش می باشد داده­های ذخیره شده در حافظه را بصورت نمودار نشان می­دهد.دستگاه پایش مداوم دما، به­عنوان یک سیستم تصمیم­یار می­تواند خروج دمای بسته­ها­ی خون را از بازه­ی استاندارد نشان داده و در صورت فعال بودن هشدارها، در زمان مناسب پرسنل را جهت پیشگیری از فساد فراورده آگاه کند. زمان حضور بسته­ی خون در مکان­های مختلف شامل بانک خون، اتاق عمل،  ICUو حمل ونقل، در فرم ضمیمه شده به بسته ثبت شد و بر اساس آن دمای بسته­ی خون به تفکیک بخش­های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 

نتايج:دستگاه­های پایش دما که به بسته­های خون متصل شده بودند در مجموع 120800 نمونه ثبت کردند. از کل نمونه­های ثبت شده توسط دستگاه­ها، 10% آن­ها نشان دهندهتجاوز از دمای استاندارد بود. 65% نمونه­های غیر استاندارد مربوط به بانک خون، 17% مربوط به اتاق عمل، 13% مربوط به حمل و نقل و 5% مربوط به ICU بود. کمترین دمای ثبت شده توسط دستگاه­ها 0و بیشترین دمای ثبت شده 19.5بوده است. با توجه به گایدلاین­ها این اعداد خارج از بازه­ی استاندارد تعریف شده برای ذخیره سازی و حمل و نقل بسته­های خون است.همچنین بررسی یخچال­ها نشان داد، نوسانات با دامنه­ی خارج از بازه­ی استاندارد یکی از عوامل تأثیرگذار بر دمای بسته­های خون و خروج آن­ها از بازه­ی استاندارد است.

 

نتيجه‌گيري:این مطالعه نشان داد دمای بسته­های خون در طول فرآیند ذخیره سازی و حمل و نقل بطور کامل از استانداردها تبعیت نمیکند و نیاز به اصلاح عملکردها دارد.نتایج مطالعه­ی حاضر و نظرسنجی از پرسنل نشان داد، به­کارگیری این دستگاه به­عنوان یک سیستم تصمیم­یار، به بانک خون و سایر بخش­ها کمک می­کند تا مکان­هایی را که احتمال خروج دمای بسته­یخون از محدوده­ی استاندارد وجود دارد شناسایی کرده و شرایط مناسبی جهت جلوگیری از فساد خون فراهم و از ضررهای جانی و مالی پیشگیری کنند.

 

 

 

كلمات كليدي: تزریق خون، گلبول قرمز خون، همولیز، پایش دما، سیستم تصمیم­یار

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
این وبلاگ با هدف اشنایی با رشته انفورماتیک پزشکی راه اندازی شده است. امیدوارم مطالب این وبلاگ بتواند تا اندازه ای شما را با علم و دانش انفورماتیک پزشکی آشنا سازد. لطفا براي هرچه بهترشدن مطالب اين وبلاگ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد.
اطلاعات کاربری
کدهای اختصاصی